سخنان علما و اساتيد
سخنان حضرت آيت الله مكارم شيرازي در جمع رابطين قرآني شركت ملي گاز ايران 

متن كامل سخنان حضرت آيت الله مكارم شيرازي(مد ظله العالي) كه در جمع رابطين قرآني شركتها و مناطق عملياتي شركت ملي گاز ايران در تاريخ 20/08/1387 در حرم مطهر كريمه اهلبيت حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام) ايراد فرمودند، از طريق لينك زير قابل بهره برداري مي باشد.

فايل صوتي سخنراني


 
..
ادامه جلسات سيري در احاديث اهلبيت(ع) 

به اطلاع عموم همكاران محترم ستادي مي رساند ادامه سلسله جلسات سيري در احاديث اهلبيت عليهم السلام همه هفته روزهاي شنبه از ساعت 7:45 تا 8:30 صبح در نمازخانه ساختمان مركزي برگزار مي گردد. فايلهاي صوتي جلسات قبلي از طريق لينك زير قابل دسترسي مي باشد.

فايل صوتي جلسه اول

فايل صوتي جلسه دوم

فايل صوتي جلسه سوم

فايل صوتي جلسه چهارم





 
..
تطابق گفتار اهل بيت با فطرت و قرآن باعث گسترش روزافزون آن است  

پيغمبر اهل بيت(ع) را هم‌سنگ قرآن معرفي كرد، آنچه اهل بيت مي‌گويند برگرفته از مكتب وحي و مطابق با عدل، فطرت، قرآن و سنت است از اين رو مذهب شيعه روز به روز در حال گسترش است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد حسيني‌قزويني، رئيس مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي‌عصر(عج) دليل نامگذاري مكتب شيعه را به مكتب جعفري مورد بررسي قرار داد و اظهار كرد: بعد از نبي مكرم اسلام(ص)، اهل بيت(ع) در حاشيه جامعه و امور قرار گرفتند و ديگران كه از مسائل اسلامي هيچ خبري نداشتند و در حاشيه بودند، به ويژه بعد از روي كارآمدن معاويه، شمشير مقابله با اهل بيت (ع) را از رو بستند به طوري كه روي منابر و مجالس به اميرالمؤمنين ناسزا مي‌گفتند و حتي نام ايشان را حتي به عنوان خليفه چهارم هم نمي‌بردند.
حجت‌الاسلام حسيني قزويني ادامه داد: از سال 126 هجري درگيري شديدي بين بني‌اميه و بني‌العباس آغاز شد كه تا سال 132 هجري نيز ادامه يافت، امام صادق(ع) از اين درگير‌ها بهره برده و در اين فرصت فرهنگ شيعه و اهل بيت را ميان مردم منتشر كردند، امام صادق(ع)همچنين دانشگاهي را تأسيس كردند و به تربيت بيش از چهار‌هزار نفر فارغ‌التحصيل صاحب‌نظر در آن محل پرداختند.
اين كارشناس ديني يادآور شد: ابوحنيفه، رئيس مكتب حنفي و مالك‌ ابن ‌انس، رئيس مكتب مالكي‌، شاگرد مكتب امام صادق(ع) بودند و ابوحنيفه مي‌گفت "اگر دو سال شاگردي من در محضر امام صادق(ع) نبود من بيچاره بودم"؛ از آن جايي كه فرهنگ شيعي توسط امام صادق منتشر شد، مردم مكتب اهل‌بيت(ع) را به نام امام جعفر صادق(ع) مي‌شناختند، شاگران امام نيز در هرجا سخن مي‌گفتند سخنان خود را از قول امام بيان مي‌كردند، اين امر دليل شد تا اين مكتب را به نام امام صادق(ع) بشناسند.
رئيس مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي‌عصر(عج) توضيح داد: در ميان مذاهب اسلامي، تنها مذهب برخاسته از متن قرآن و منطبق با سنت راستين نبي مكرم اسلام، مذهب شيعه است، پيامبر اكرم بارها فرمودند "من در ميان شما دو چيز گرانبها (كتاب و عترت) را وديعه مي‌گذارم كه اگر بدان آن‌ها تمسك جوييد براي هميشه از گمراهي ايمن مي‌شويد.
وي در تكميل سخنان خود به ايکنا گفت: پيغمبر اهل بيت(ع) را هم‌سنگ قرآن معرفي كرد، آنچه اهل بيت مي‌گويند برگرفته از مكتب وحي و مطابق با عدل، فطرت، قرآن و سنت است از اين رو مذهب شيعه روز به روز در حال گسترش است.
حجت‌الاسلام حسيني‌قزويني تصريح كرد: ائمه(ع) الگويي براي هه مردم در همه زمان‌ها بودند همانطور كه قرآن مي‌فرمايد "پيامبر الگويي حسنه است" ائمه نيز كه جانشين وي و استمراربخش راه پيامبر بودند هم الگو هستند.
وي با اشاره به حساسيت دوران امام صادق (ع) و شباهت آن با مشكلات اسلام در عصر حاضر يادآور شد: امام صادق (ع) در موقعيت حساسي قرار داشتند و احساس كردند آنچه كه جامعه را از هرگونه انحراف بيمه مي‌كند مسئله فرهنگي است، چرا كه جامعه آن روز خلأ فرهنگي داشت، امام صادق(ع) نهايت تلاش خود را به كار گرفت تا مسائل اسلامي و قرآني در ميان مردم نهادينه شود، اين راهكار از بهترين مطالبي است كه مي‌توان در جامعه از امام صادق(ع) الگو گرفت و نسبت به مسائل فرهنگي و اطلاع‌رساني بهتر كار كرد.
وي با تأكيد بر اين مطلب كه متأسفانه ما بدون انجام كار فرهنگي تلاش داريم با جريمه‌ و تنبيه جامعه را اصلاح كنيم، اين عمل را خلاف نظر اهل‌بيت(ع) دانست و در ادامه به سخنان آقاي قرائتي اشاره داشت و تصريح كرد: ما اگر يك صدم سرمايه‌گذاري كارهاي اجرايي را صرف كارهاي فرهنگي كنيم با اين همه جرم در جامعه روبه‌رو نخواهيم بود.
حجت‌الاسلام حسيني‌ قزويني در بخش ديگر سخنان خود به فعاليت‌هاي امام صادق(ع) در عرصه سياسي اشاره كرد و بيان داشت: نهايت كاري كه امام صادق در عرصه سياسي انجام مي‌داد اين بود كه سياست‌مداراني كه به غصب، حقوق مردم را تصرف كرده بودند و حاكمان دروغين بودند را با اطلاع‌رساني رسوا مي‌كرد ما نيز بايد به تبعيت از امام صادق به شفاف‌سازي اطلاعات در جامعه بپردازيم.


 
..
از امام زمان (عج) چه بخواهيم؟ 

قصه‌هايي هست از تشرّفات افرادي كه از امام پول، زن، سلامتي و امثال آن را مي‌خواسته‌اند. اينها همه خوب است. ولي چرا انسان از حضرت آن چيزي را كه خود آن حضرت از خدا مي‌خواهد طلب نكند؟
به همين دعاي حضرت در ماه رجب توجّه كنيد، حقيقتاً براي ما آموزنده است، ما هم همين‌ها را از خدا بخواهيم "وَ احتم لِي فِي قَضائِكَ خَيرَ ما حَتَمتَ؛ از قضاهاي خودت، بهترينش را براي من تقدير فرما".
"وَ اختِم لِي بالسَّعادةِ في مَن ختمتَ؛ مرا از كساني قرار بده كه امرشان را در اين ماه به سعادت ختم مي‌فرمايي". "و اَحيِنِي ما أحيِيتَنِي مَوفُورَاً و أمتِني مَسرُورَاً و مَغفُوراً؛ زنده‌ام بدار در حالي كه از الطاف و رحمت‌هايت، حظّي وافر داشته‌ام و بميرانم در حالي كه مسرور و آمرزيده‌ باشم". "واجعَل لي إلي رضوانِك وجِنانكَ مَصيراً؛7 برايم راهي به بهشت و رضوان خودت مقرّر فرما".
او رضوان و رضاي خدا را مي‌طلبد. ما هم همين‌ها را بطلبيم كه هيچ چيز بالاتر از رضاي خدا و بالاتر از محبّت خدا و اولياي خدا وجود ندارد.
از امام زمان(عليه‌السلام) بخواهيم كه برايمان استغفار كند.يكي از چيزهايي كه خيلي مهم است، استغفار است. استفغار، پوشاننده‌ي سيّئات است. اگر طلبِ مغفرت جدّي باشد منجر به مغفرت مي‌شود. يك وقت انسان خودش استغفار مي‌كند، يك وقت ديگران برايش استغفار مي‌كنند، رفقا برايش استغفار مي‌كنند، آن هم مؤثر است امّا راه سومي هم وجود دارد كه بهتر از دو راه قبلي است و آن اين است كه انسان به حجّت وقت متوسّل شود و از آن حضرت بخواهي كه يابن‌رسول‌الله! شما برايم طلب مغفرت كنيد. من اين مطلب را از اين آيه شريفه مي‌گويم:و لَو انَّهُم إذ ظَّلَموُا أنفُسَهم جاؤُوكَ فاستَغفِروا اللهَ و استغفِر لهمُ الرَّسولَ لَوجَدوا اللهَ توّاباً رحيماً.*
اگر آنان وقتي كه به خود ستم كردند، پيش تو مي‌آمدند و از خدا آمرزش مي‌خواستند و پيامبر نيز براي آنان طلب آمرزش مي‌كرد، قطعاً خدا را توبه‌پذير مهربان مي‌يافتند.
خداوند به پيامبرش مي‌فرمايد اگر اينها كه خلاف كرده‌اند، پيش تو مي‌آمدند و از من طلب مغفرت مي‌كردند، تو هم برايشان استغفار مي‌كردي ـ اگر اين دو استغفار با هم ضميمه مي‌شد ـ آن وقت " لَوجَدوا اللهَ توّاباً رحيماً" نمي‌فرمايد: "يَغفِراللهُ لهم" يعني خدا ايشان را مي‌آمرزيد، بلكه مي‌فرمايد: "لوَجَدوا الله توّاباً رحيماً" تعبير بسيار جالبي است. يعني در صورت استغفار خودشان و استغفار رسول خدا، در وجودشان مي‌فهميدند و مي‌يافتند و درك مي‌كردند كه خدا آنها را آمرزيده است. يعني در آن صورت غفوريّت و رحمانيت خدا را درك مي‌كردند.
امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) رضوان و رضاي خدا را مي‌طلبد. ما هم همين‌ها را بطلبيم كه هيچ چيز بالاتر از رضاي خدا و بالاتر از محبّت خدا و اولياي خدا وجود ندارد.
خوب، آن وقت، حجّت خدا، رسول الله(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) بود و حالا حجّت وقت، امام زمان(عليه‌السلام) است. به خدا قسم اگر ما از امام زمان(عليه‌السلام) بخواهيم برايمان استغفار خواهند كرد. در ساحتِ مقدّس اينها بخل راه ندارد. امام زمان(عليه‌السلام) خليفة خداست، مظهر تامّه حق است، اسم اعظم خدا، الان امام زمان است. اگر جدّاً بخواهيم، حضرت دعا مي‌كنند، طلب مغفرت مي‌كنند آن‌گاه انسان، غفوريّت و رحمانيّت خدا را لمس مي‌كند.برادران يوسف، بعد از آزار يوسف(عليه‌السلام)، وقتي متوجه شدند بدكاري كرده‌اند، پشيمان شدند و از پدر خواستند كه "يا اَبانا اِستَغفِرلَنا ذُنوبَنا..." گفتند: پدرجان! تو پيش خدا وجيه هستي، رسول و پيغمبر خدا هستي، پيش خدا آبرو داري، ما گناهكاريم پشيمانيم، از تو مي‌خواهيم كه برايمان طلب مغفرت نمايي، يعقوب(عليه‌السلام) هم پذيرفت. ما هم از پدر حقيقي خود بخواهيم كه او برايمان طلب مغفرت كند. يعني از امام زمان(عليه‌السلام) درخواست كنيم كه بعد از توبة حقيقي، براي ما طلب مغفرت كند زيرا او "وجيه عندالله" است. او محمود خداست، او وليّ خداست، او همه كاره عالم است اين توبه اگر با آن لطفِ مغفرت توأم شود قطعاً كارساز خواهد بود.
الان هم رسول خدا زنده است، بايد از رسول خدا بخواهيم، از امام زمان بخواهيم و عرض كنيم: يابن‌رسول‌الله! اي عزيز فاطمه(س)! تو مي‌داني ما بيچاره هستيم و پناهي نداريم، يكي از القاب شما "غوث" است. يعني پناه بي‌پناهان! شما پدر حقيقي ما هستيد. ما بچه‌هاي بدي هستيم ولي شما پدر خوبي هستيد، ما نوكرهاي بدي هستيم، اما شما خوب آقايي هستيد. ما كجا برويم، به چه كسي بگوييم و به كه پناه ببريم؟ ما شما را دوست داريم و تو از قلب ما خبر داري، در زيارت دارد "ولي حقّ مُوَالاتِي" دوستي، حق مي‌آورد، ما حقِّ موالات داريم. به شما اميد داريم و از شما مي‌خواهيم كه شما به ما تصدّق كنيد. كه خدا صدقه‌كنندگان را جزاي خير مي‌دهد. دست  گدايي‌ ما به سوي شما دراز است.

پي نوشت:
*سورة نساء(4)، آية 64
منبع: به نقل از آيت‌الله حاج شيخ حسن صافي اصفهاني(ره)، ماهنامه موعود شماره 82


 
..
چرا زنان نصف مردان ارث مي برند؟ 

يكي از ايراداتي كه دشمنان اسلام براي زير سوال بردن اسلام بيان مي كنند اين است كه چرا زنان نصف مردان ارث مي برند؟
حقوقي مثل ارث، ديه، حق طلاق و مسائلي از اين قبيل بسته به جنسيت افراد است از حيث نوع كار و تفاوتهاي فردي موجود ميان زن و مرد.
البته بدانيد كه در همه جا ارث مرد دو برابر ارث زن نيست. مثلا ارث پدر و مادر "يك ششم" است. و در اين مطلب جنسيت ملاك نيست، و اگر ديديد ارث دختر و پسر(اگر فرزند خانواده اي باشند) تفاوت دارد و ارث پسر دو برابر است به اين دليل است كه پسرها متحمل خرج و نفقه خانواده هستند و ملزم اند كه اين ارث را در خانواده خرج كنند.
ولي خانم مختار است كه اين ارث را به خانه همسر منتقل كند يا نه او در خرج اين ارث كامل مختار است و هيچ اذني از همسر لازم نيست. پس به تبع اگر خانواده اي را در نظر بگيريد وقتي پدر يا مادر مرد مي ميرند به اين مرد دو برابر مي رسد و مرد ملزم است به خرج اين ارث در خانواده خود. درنتيجه نيمي از اين ارث به خانم در خانواده جديد منتقل مي شود. و از آن طرف ديگر اگر پدر يا مادر اين زن فوت شوند ارثي كه به زن مي رسد يك برابر است ولي اين زن مختار است كه اين ارث را به خانواده جديد منتقل نكند، درعمل ديده مي شود كه زن داراي منفعت مادي بيشتري شده است.
نكته ديگري كه در اين زمينه است و مي توان گفت كه حكمتي خاص دارد اين است كه بقاء كانون خانواده ها نيز در همين امر است. يعني: اگر زن خانواده اي ارث كاملي بگيرد، داراي ثروت مي گردد و چون در خرج كردن آن آزاد است حتي بدون اذن شوهر. شايد كه احساس استقلال نمايد و ديگر نخواهد كه واجب الفقه فرد ديگري باشد و به اصطلاح خودش زير دست كس ديگري باشد. لذا دنبال طلاق گرفتن است و با اين عمل بنياد خانواده را از بين برده است. در حالي كه عكس اين عمل كه مرد دو برابر زن ارث مي برد ديگر متحمل اين چنين خطرات و احتمالاتي نيست.
اسلام ارث زن را نصف مرد قرار داده ولي در عوض هزينه زندگي را از دوش او برداشته و هزينه هاي خوراك، پوشاك، مسكن و درمان او را توسط مرد تامين كرده است. زن سهم ارث خود را براي خود حفظ مي كند و تمام مخارج زندگي خود را از شوهر مي گيرد. به علاوه مهريه اي را هم از او دريافت مي كند، كه اگر مهريه و هزينه زندگي را در كنار سهم ارث بگذاريم، سهم زن بيشتر مي شود .1

منابع:
1- تمثيلات حجه الاسلام و المسلمين قرائتي‚ ص 83


 
..
سلسله جلسات سيري در احاديث اهل بيت عليهم السلام 

فايلهاي صوتي دوره جديد جلسات سيري در احاديث اهل بيت عليهم السلام توسط استاد محترم، جناب حجت الاسلام والمسلمين دكتر غياث جهت استفاده عموم قابل بهره برداري مي باشد.

 جلسه اول

 جلسه دوم

 جلسه سوم

 جلسه چهارم

 جلسه پنجم

 جلسه ششم

 جلسه هفتم

 جلسه هشتم


 
..